Desi cei mai multi stiu la ce se refera avatarul de client, incep totusi prin a le spune celor care nu stiu sau au uitat ca notiunea se refera la identificarea caracteristicilor pe care le are clientul ideal al unei afaceri, cumparatorul unui produs sau al unui anumit serviciu.
De felul in care construiești un avatar de client depinde intr-un procent covarsitor afacerea ta.
In jurul nostru se vand milioane de servicii si produse, dar, in mod mai mult sau mai putin surprinzator, unele afaceri infloresc rapid, in timp ce altele se sting inainte de a avea un succes minimal. Bineinteles ca succesul poate depinde de mai multi factori, insa avatarul de client chiar este unul dintre cei mai importanti.
Pentru a lamuri de ce este atat de important acest avatar de client, am adunat cinci motive esentiale pe care ti le prezint in cele ce urmeaza:
1. Avatarul de client te ajuta sa stii cui vinzi
Presupunand ca vinzi sisteme de purtare a bebelusului, te gandesti probabil sa targetezi pentru afacerea ta parintii. Asta este foarte bine, dar sa ii vinzi sisteme de purtat bebelusul unui parinte cu copil de 10 ani este inutil. Nu va cumpara pentru ca nu are nevoie de el. Atunci, vei fi nevoit sa ingustezi putin targetul si sa te adresezi exclusiv parintilor de bebelusi. Mai mult, va trebui sa analizezi si sa afli daca te vei adresa mamelor sau tatilor. Deci iti vei pune intrebarea: cine cara copilul mai mult, mamele sau tatii? In functie de concluziile pe care le desprinzi, vei sti cui vinzi si cui ii vei adresa mesajele tale.
2. Avatarul de client te invata cum sa vinzi
Ce inseamna mai exact asta? Ramanand pe exemplul anterior, in momentul in care te adresezi mamelor tinere cu copii de varste pana intr-un an, incepi deja sa culegi informatii despre ele. Stii cum vorbesc, ce activitati desfasoara, ce frustrari au, cu ce probleme se confrunta etc. In acel moment, iti va fi foarte usor sa prezinti produsul pe care il vinzi ca solutie la una dintre nevoile cele mai stringente cu care acestea se confrunta. Vei reusi astfel sa atragi clientii mai usor pentru ca produsul tau va fi perceput ca o modalitate a lor de a-si usura viata.

3. Avatarul de client te ajuta sa starnesti emotii
Poate ti se pare deplasata aceasta afirmatie si crezi ca nu exista nicio legatura intre ea si businessul pe care il ai sau vrei sa il pornesti. Dimpotriva! Te asigur ca emotia este foarte importanta in vanzare, chiar daca ratiunea a fost foarte mult ridicata in slavi de-a lungul timpului. S-a demonstrat deja ca cele mai multe decizii de achizitie sunt luate de om in baza emotiei, nu din ratiune. Altfel spus, daca emotie n-ar fi, nici comert n-ar fi. Si daca nu te-am convins, iti dau un exemplu. Mergi, de pilda, la munte cu partenerul sau partenera. Ai acasa un frigider plin cu magneti de prin toate locurile in care ai calatorit. Un magnet in plus pe frigiderul tau nu numai ca nu este o necesitate, dar este si inutil. Totusi, frumusetea locului, placerea de a fi alaturi de cineva drag intr-un context special, toate trairile pe care le ai iti creeaza o emotie care te va determina sa vrei sa iei cu tine o bucata din experienta aceea. Emotia care te acapareaza pe moment nu iti va mai permite sa te gandesti ca magnetul acela va sfarsi pe frigiderul tau, unde nu va reusi sa recompuna niciodata atmosfera locului din care l-ai luat. Acum intelegi cat conteaza emotia
4. Avatarul de client iti permite sa fii specific
O regula a vanzarii, mai ales in spatiul virtual, cere sa fii cat mai specific. Aceasta este pentru multi o capcana, pentru ca, din dorinta de a furniza cat mai multe informatii pe care le cred importante cu referire la produsul sau serviciile pe care le vand, uita sa se mai gandeasca la nevoile clientului. Dar cand ti-ai creat un avatar, ii cunosti nu doar caracteristicile, ci si nevoile. In functie de aceste nevoi poti sa incepi sa prezinti totul cat mai specific, astfel incat sa il faci sa inteleaga ca produsul sau serviciul i se potriveste perfect.
Am pregatit un ebook GRATUIT pentru TINE
5. Un avatar de client te ajuta sa iti promovezi brandul corect si eficient
Ideea de promovare a brandului este destul de prost inteleasa uneori. Sunt persoane care cred ca sa faci brand awareness inseamna sa ajungi cu mesajul tau la cat mai multa lume. Nu demult, pe Facebook, marea batalie se dadea in directia cresterii numarului de followers. Ulterior, s-a demonstrat ca degeaba ai pe pagina ta 10 mii de urmaritori daca interesati in mod real de ceea ce vinzi tu sunt doar 500. Asta inseamna ca businessul tau are mult mai mult de castigat daca este promovat in randul celor pentru care serviciile sau produsul tau chiar conteaza, decat in randul unei mase de oameni total dezinteresate. Cand ti-ai creat un avatar de client corect, ai si garantia ca stii calea de a-ti promova brandul acolo unde trebuie, ceea ce iti va aduce mari beneficii.
Prin urmare, cand incepi o afacere sau vrei sa o duci la urmatorul nivel, insista putin asupra avatarului de client. S-ar putea sa ai numai de castigat. Succes!